zondag 20 juli 2014

Dipjes

Dipjes, iedereen kent ze wel. Die tijd van het jaar dat je even niet goed in je vel zit en even niks meer wilt doen. Iedereen is wel er bekend mee maar wat te doen als je niet meer uit je dipje komt?
Het meest voorkomende dipje is de winter-dip. Het wordt weer koud, de zon houdt het voor gezien en we moeten er toch echt aan geloven, de zomerkleding móét weg. Om vijf uur is het alweer donker en dat helpt zeker niet mee.

Ga naar buiten: ja echt, het lijkt nu je in bed ligt het meest verschrikkelijke wat je kan doen maar frisse lucht doet al zoveel voor je. Maak en wandeling en leeg je hoofd, of ga naar de stad om omringd te worden door mensen. Ga een eindje fietsen of skeeleren, vraag een vriendin mee. Het is namelijk zo dat binnen zich meer stoffen bevinden dan buiten. Als je huis niet goed ventileert of als het stoffig is, kan dit invloed hebben op je humeur. Buiten is dat minder en verse lucht kan dus wonderen doen. Niet alleen krijg je frisse lucht, ook heeft het als gevolg dat je beweegt wat natuurlijk ook heel goed voor je is! Ben je bikkel, ga dan een rondje hardlopen of wandelen met de hond. Sporten maakt endorfine aan wat je gelukkiger doet voelen.
Ook zul je je minder schuldig voelen als je daarna die reep chocolade opentrekt.

Talk that talk: Ja praten helpt echt. Uit je gevoelens, vertel mensen om je heen hoe je je voelt en dat je het allemaal even somber in ziet. Ze kunnen een luisterend oor bieden wat jou doet opluchten en kunnen advies geven. Doe dit onder het genot van een lekker drankje en een snack en het is nog gezellig en leuk ook. Als je het liever voor jezelf houdt, vraag jezelf dan eens af waar je dipje vandaan komt? Wanneer is het begonnen en waarop kan dit invloed hebben? En ga eens nadenken over wat er allemaal wél goed gaat op dit moment. Het is niet zo dat altijd alles fout gaat, al mag dit voor je gevoel wel zo voelen dus confronteer jezelf daar mee. Want onthoud: if you have a 100 reasons to cry, you have a 1000 reasons to smile!

Verwen jezelf: Verwennen is the key! Want dat mag best eens. Koop voor jezelf een reep chocolade als troost of ga een stapje verder en koop die schoenen waar je al weken over twijfelt. Draag iets waar je je goed in voelt en waar je zelfvertrouwen van krijgt, dat kan al helpen. Of houdt eens een spa dagje. Reserveer de badkamer en doe álles waar je normaal geen tijd voor hebt in je dagelijkse badkamer ritueel. Ga van scrubben tot nagels lakken en neem die veel te lange verdiende douche maar. Je kunt dit ook gebruiken om jezelf klaar te maken voor een feestje of een avondje met vriendinnen. Ookal heb je er even geen zin in, écht geloof me het wordt uiteindelijk leuk en je zult even al je zorgen vergeten.

Maak mensen erop attent dat jij niet lekker in je vel zit: Zo kunnen ze er rekening mee houden en misschien bepaalde onderwerpen niet te bespreken waar jij bij bent. Ze kunnen je ook meenemen om dingen te doen en je zo op te vrolijken. Als je goede mensen om je heen hebt zullen ze er alles aan doen om je beter te laten voelen en laat je dan ook helpen. In het begin wou ik het niet maar later heb ik het toch toegelaten en ging mijn voorruitgang echt in een versnelling. Als mensen ervan wéten kunnen ze iets doen, weten ze van niks en laat jij ook niks merken dan kan dit je traject van opknappen verlangzamen.

Ik heb deze tips op papier gezet uit ervaring. Zelf heb ik ook een dipje ervaren toen ik in drie maanden drie dierbaren mensen uit mijn familie verloor. Het was een heftige periode waar ik nog altijd met tranen in mijn ogen op terug kijk maar als je dan eenmaal uit dat dipje komt, voel je je sterker dan ooit. Als je het idee hebt dat het meer is dan een dipje en je je echt vereenzaamt, adviseer ik eens contact op te nemen met je huisarts. Dit zijn geen tips van een deskundig persoon maar deze hebben mij wel echt geholpen en soms moet je even die tips lezen om je over te halen om wel iets te gaan doen. Deze hielpen voor mij namelijk wel! Vooral het naar buiten gaan, vandaar dat ik die ook als eerst noemde. Ga erop uit want echt je gaat je zo beter voelen dan dat je in bed blijft piekeren. En je komt er wel bovenop, ook al kan het soms even duren, er is altijd een oplossing!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten