zondag 22 juni 2014

Life-changing momenten

Iedereen heeft er wel eens een meegemaakt. Iets wat alles heeft verandert, in een positieve of negatieve zin. Zelf heb ik er ook een aantal leuke maar helaas ook minder leuke meegemaakt en ik wil ze graag met je delen!

Mijn moeder, oma en tante verliezen in slechts drie maanden.

Dit was zeker een life-changing ervaring. Het heeft letterlijk en figuurlijk mijn leven verandert. Ze zijn weg, voorgoed en dat is zeker een hele verandering. Buiten dat is het ook een hele taak geweest om die plek van mijn moeder te vervullen en dan met name in het huishouden. Als enig vrouwelijk lid van het gezin komen sommige taken nou eenmaal op mij neer. Wassen en strijken zijn daar een voorbeeld van. Het leek altijd zo vanzelfsprekend dat ze de was in je kast hing en de volgende dag schone kleren aan kon. Dat is het nu zeker niet meer. Met school overdag en huiswerk in de namiddag, werk in de weekenden en sommige avonden en sport blijft er niet veel tijd over. Mijn dagen zijn nu drukker en voller gepland met allerlei dingen die er moeten gebeuren. En buiten dat mis ik d'r ontzettend. Tijd om te rouwen is er haast niet geweest omdat aller door ging. De wereld stopte niet even met draaien om op mij te wachten, totdat ik een start sein geef dat ik weer verder kan.
'Het gaat minder pijn doen.' 'De pijn zal slijten.' 'We staan altijd voor je klaar.'
Dingen die ik veel hoorde de afgelopen tijd en de woorden deden je even goed, voor vijf minuutjes maar daarna vergeet je ze en is de pijn er weer dubbel en dwars. Ondertussen gaat het beter en probeer ik onder mijn lichte depressie uit te komen wat met vallen en opstaan gaat. Het is zeker niet niks dus ik probeer alles te verwerken en ondertussen met alles door te gaan.

Skydiven.

Een positief iets wat best we life-changing was. Het was indoor hoor, de volgende stap is hopelijk ooit uit een vliegtuig. Doodsbang en met zweethandjes kwam ik op vakantie in Dubai bij Ifly Dubai aan en ik stond met knikkende knieeën naast mijn beste vriendin die ontzettend enthousiast is. Eerst krijg je een filmpje te zien over wat voor een houding je moet aanhouden. Makkelijk toch?! Het moment dat je dan ook daadwerkelijk die tunnel ingaat en je je angst aan het overwinnen bent is kei gaaf! De instructer, die overigens erg leuk was, hielp me om niet tegen het roosten waar een veel te grote ventilator onder zit aan te gaan. Mijn ledematen zag ik al stuk voor stuk gehakt worden. Maar het ging goed en na drie keer een minuut te hebben gevlogen wilde ik alleen maar meer! Jammer dat het vrij prijzig is maar het was het dubbel en dwars waard!

Blijven zitten.

Wat een bummer, 4 HAVO moest ik opnieuw doen. Ik was niet overgegaan door Wiskunde B. Ik voelde me ontzettend shit de hele vakantie want ik zou nu met een jaar jongere kinderen in een klas komen en ik was nu gescheiden van mijn beste vriendin waarbij ik al veertien jaar in de klas zat. Achteraf gezien viel het jaar ontzettend mee, want er waren een hoop doubleurs wat als een troost voelde en zo had ik toch nog wat mensen die ik al kon om me heen. Verder heb ik nu tijd om na te denken wat ik nu precies wil gaan doen met mijn studie want daar heb ik nog altijd geen idee over.

Reizen.

Reizen heeft me zoveel dingen geleerd en laten inzien. Van in een krottenwijk op bezoek gaan bij familie van de chauffeur in Indonesie tot in de duurste mall van Dubai rondlopen. Stuk voor stuk waren dit dingen die me wijzer gemaakt hebben. Indonesië heeft me laten inzien hoe goed ik het heb. Wij krijgen elke dag genoeg te eten, soms zelfs te veel en dat terwijl sommige mensen langs te straat dood gaan omdat ze simpelweg verhongeren. Hoe schandelijk is dat? En hoe verdraait is de wereld? Ook dingen die wij als normaal ervaren zoals schoon water uit de kraan, een huis met elektriciteit en gas en licht. Je zult hier nooit op straat belanden want een uitkering is daar voor hun een mega hoog bedrag. Hun ervaren dat echt als een ton per maand. Ik mag dankbaarder zijn, al hebben wij het niet breed thuis. Er is altijd eten en een warme douche!
En Dubai heeft me gemotiveerd om te studeren en een goede baan te krijgen. De luxe en rijkdom die je daar ervaarde gingen misschien iets te ver maar ik zou later zeker wel zo'n reisje nog eens willen maken. Ik wil een mooi huis later waar ik me helemaal thuis in voel, mooie kleding kunnen kopen van mijn hard verdiende euro's en vooral nog meer reizen! Veel van de wereld zien is zeker een doel dat ik wil bereiken. Dus leren leren leren!

Geldzorgen.

Met mijn baantje van hoogstens 13 uur per week zorg ik dat ik zo mijn natje en mijn droogje heb. Alles wat ik wil hebben moet ik zelf betalen. Ik kan zelfs al zeggen dat ik vaste lasten heb, hoe klinkt dat?! Ik betaal elke maand mijn sportschool abonnement en mijn telefoon abonnement. Als dat via automatische incasso van mijn rekening gehaald word is ie niet meer zo vol kan ik je vertellen. Een alleenstaande ouder zijn is niet makkelijk en al helemaal niet als je voor drie kinderen moet zorgen. Ik koop alles zo'n beetje zelf, buiten eten. Drogisterij artikelen, kleding en ondergoed. Alles. En ik ben d'r trots op want ik ben in staat mijn financiën te regelen later omdat ik op vroege leeftijd geleerd hoe ik met geld om moet gaan en dat geld hard verdient is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten