dinsdag 21 januari 2014

Gezonder leven

In het vorige artikel hebben jullie kunnen lezen over mijn goede doelen. Een daarvan was gezonder leven en daar wil ik dit keer op inzoomen. Hoe ga ik dit bereiken? Wat doe ik al goed en wat moet ik verbeteren? Het is een doel wat ik al een tijdje in mijn hoofd heb en sinds November gaat het goed. Ik heb me ingeschreven bij een nieuwe sportschool en sindsdien ben ik een beetje gedwongen om gezonder te eten en meer te sporten.

Wat is belanrgijk in een gezonde levenstijl als je het mij vraagt?

Sporten: Ja, lekker makkelijk. Je kan het op zoveel manieren doen, om al eens te beginnen met naar je school of werk te fietsen. Ik doe het dagelijks maar voor vele is het niet vanzelfsprekend. Het is een begin! Aangeraden is om dagelijks 30 minuten te bewegen, die haal je vast wel met alleen al daarmee te beginnen. Ga met de hond wandelen als je die hebt, het kan namelijk heerlijk ontspannend zijn. Gebruik het als een leer break of ga even in de pauze van je school of werk. Neem vaker de fiets naar de supermarkt of loop eens een blokje rond.
Hoe je niet van de sportschool? Ga dan dansen, zwemmen of hardlopen. Er is vast iets wat je leuk lijkt. Je hoeft niet eens een duur sportschool abonnement te nemen. Op Youtube staan genoeg workouts. Mijn favoriet is Cassie van Blogilates. Lekker energiek, waar je overigens wel van moet houden, en ze zegt op de jusite momenten dat je vol moet houden.
Je kan pilates video's doen om je spieren te trainen en cardio voor vetverbranding. Die twee samen zijn een topcombinatie!

Drink water: Water is saai, hoor ik je nu denken. Maar thee is de oplossing voor mij. Thee kan ik werkelijk de hele dag drinken. Niet alleen is het super gezond voor je lichaam, het verbeterd je huid, je stoelgang en helpt tegen hoofdpijn. Het stilt ook de honger, vaak verwisselt je lichaam honger met dorst dus als je eerst wat drinkt weet je zeker of je lichaam wel honger heeft. Afval- en gifstoffen worden zo ook uit je lichaam verwijdert, met veel water/thee. Kortom gewoon heel goed voor je. Op koude dagen als deze kan je voor thee gaan, het liefst zonder suiker/zoetjes maar honing is al minder erg. Neem altijd een flesje water mee als je ergens naartoe gaat. Zo drink ik al gelijk meer. Het is goed om 2L water per dag te drinken. Dat zijn ongeveer 10 glaasjes van 200 ml. Klinkt veel maar drink eens een pot thee met grote mokken van 0,3, uit een pot thee haal je 4 mokken en dat is dus al 1200. Still 800 to go.
Dit is ook een goede stok achter de deur. Zo drink je om de tijd water en staat aangegeven wanneer je zoveel water op moet hebben. Orgineel, leuk en het werkt misschien heel goed voor jou.

Eet genoeg: Niks is zo erg als een koolhydraat vrij dieet of een dieet waarbij je alleen maar op groente en fruit leeft. Dit werkt niet! Je lichaam heeft brandstoffen nodig. Met een simpele formule reken je uit wat je lichaam verbrand als je gewoon naar school/je werkt gaat.
655 +(9.6 x het gewicht kg) + (1.8 x je lengte in cm) - (4.7 x je leeftijd)
Hierbij tel je het aantal verbrandde calorieën op met sporten en zoveel hoor je te eten. Nu denk je misschien, maar zo eet je alles erbij. Nee je lichaam heeft het nodig! Eet genoeg van alles, maar niet te veel. Vind een balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. 

Koolhydraten kan je onderscheiden, je hebt complexe en simpele. Simpele koolhydraten worden vrijwel gelijk omgezet in vet, je lichaam hoeft er geen moeite voor te doen. Complexe moeten verteerd worden en dit zijn de goede voor je lichaam. Complexe koolhydraten zitten in volkoren brood/pasta/roggebrood/havermout/zilvervliesrijst en de foute koolhydraten zitten in frisdrank/snoep/ijs/koek. Weet wat je eet! 

Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren, vooral goed als je veel sport. Eiwitten zitten in (soya)melk/tempeh/eieren/vis/vlees. Ook niet geheel onbelangrijk!

Vetten zijn ook nogal te onderscheiden. Je hebt goede en foute vetten om het zo maar even te noemen. De goede zitten in vis/noten/olijfolie/kokosolie/avocado's. Krijg je te weinig vetten binnen, dan kan het je menstruatie cyclus in de war brengen. Het is ook goed voor je haar, huid en nagels. 

Cheaten: Ja, cheaten hoort er ook bij. Ondertussen dat ik dit schrijf eet ik een reepje chocolade. Het hoort bij een gezonde levensstijl. Hoe wil je je hele leven lang nooit meer iets snoepen? Niet toch?! En zolang je de rest gezond houd en cheat met mate is er niks aan de hand. 72% pure chocolade is zelfs gezond. Dit maakt het dat je het volhoud. Treat yo self. 

Zo dat waren mijn tips en informatie over gezond eten. Hopelijk hebben jullie er wat aangehad. Welke tips heb jij nog? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten